,

Cat costa un website si de ce ai nevoie?

Fie ca esti la inceput de drum (ai o idee inspirata pentru un business nou, abia ti-ai facut firma sau numai ce te-ai hotarat sa-ti transformi pasiunea intr-un brand monetizabil) ori esti in faza de dezvoltare care necesita si refacerea website-ului, cu siguranta prima ta preocupare privind acest demers este partea financiara. De altfel, este o parte esentiala in orice actiune de dezvoltare (si nu numai), pe care e bine sa nu o ignoram. Totusi, la fel de bine este si sa mentinem o imagine de ansamblu, intrucat fiecare componenta financiara presupune si un context cu mai multe sau mai putine beneficii, generand un pret mai mare sau mai mic.

Iti prezint mai jos, presupunand ca te-ai familiarizat deja cu ce inseamna un website si de ce e bine sa ai unul (mai ales unul optimizat, vizual atragator si reprezentativ pentru brandul tau), costurile implicate dezvoltarii unui website si elementele de care ai nevoie.

Inainte de toate, asa cum am mentionat mai sus, e bine sa ai un raspuns clar la intrebarea DE CE VREAU UN WEBSITE (pentru brandul personal ori afacerea mea).  Cu cat iti este mai clar (cel putin pana la urmatoarea faza de upgrade a acestuia) de ce dezvolti un website cu atat e mai bine pentru toate celelalte actiuni pe care le vei intreprinde pentru a-l intretine si a-l promova.

Apoi, in conditiile in care iti este clar si esti convins/a de ce doresti sa dezvolti un website sau refacerea celui vechi, asigura-te ca ai definite elementele de baza ale identitatii brandului tau – paleta culori, font-uri, logo, grafica generala, slogan etc. Daca nu le ai ori doresti sa le refaci, e mai eficient, sa te ocupi de vizualul brandului tau in aceasta faza. Iti recomand fie sa apelezi la un specialist (poate fi un proces mai lung si mai costisitor – cel putin 100 euro pe kit-ul de branding), ti le poti genera singur/a cu ajutorul pachetelor deja create si vandute pe themeforest.net ori poti folosi canva.com unde gasesti si template-uri gratuite (daca nu esti familiarizat/a cu aceasta platforma iata un curs ce te poate ajuta in acest sens Invata Canva – Nivel Incepator). Odata ce ai trecut de aceasta etapa poti merge mai departe spre faza in care dezvolti/refaci un website.

Asadar, iata cat costa un website si toate elementele de care ai nevoie.

  1. Domeniu (URL-ul brandului – acel www.numebrand.ro…sau .com, .info etc.)

Daca e cazul sa refaci website-ul, atunci se presupune ca il ai deja. Daca nu esti satisfacut/a de nume si ai gasit ceva mai potrivit, atunci acest punct ti se adreseaza si tie. E de retinut, totusi, ca schimbarea URL-ului principal iti va afecta, in mod evident, plasarea in clasamentul motoarelor de cautare – va dura o perioada pana te va indexa si se va convinge ca ai continut relevant si original.

Pentru a alege un domeniu, de regula este simplu intrucat poate fi insusi numele brandului (si este indicat astfel). Totusi, exista situatii in care domeniul (URL-ul website-ului) poate contine si alte cuvinte (nu mai mult de alte 2) care sunt usor de retinut si ofera un aport semnificativ scorului SEO (Search Engine Optimization). Iata un exemplu: ideea mea pentru o afacere este de a vinde online cartonase motivationale desenate manual si numele brandului este Manvo; pot alege ca domeniul sa fie manvo.ro ori cartonasemotivationale-manvo.ro sau chiar doar cartonasemotiovationale.ro.

Mai departe, cum verifici daca este disponibil si cum il cumperi.

Daca este .ro atunci il poti verifica fie pe rotld.ro ori prin mai oricare furnizor de servicii de gazduire precum xservers.ro. In aceleasi locuri le si poti achizitiona urmand procedurile specifice indicate pe website-urile lor.

Pe rotld.ro poti cumpara DOAR domeniul si te costa 12 EUR + TVA (19%) (iata aici mai multe preturi rotld.ro/prices/), iar de la furnizorii de servicii de gazduire poti lua pachetul de gazduire care sa includ si domeniul la un pret preferential, 9 EUR + TVA (19%).

Daca domeniul se doreste a fi pe .com, .eu etc. atunci ii poti verifica disponibilitatea prin furnizorul de servicii de gazduire precum xservers.ro sau godaddy.com. In acest caz, pretul poate fi diferit in functie de ofertele disponibile – vezi mai jos.

Exemplu domeniu godaddy.com-denisamigit.ro

2. Hosting (gazduire web) si certificat SSL 

Sunt destul de importanti furnizorul de servicii de gazduire si pachetul ales. In functie de marimea website-ului (ex. un magazin online cu minim 1000 de produse, un director online etc.) e bine sa alegi documentandu-te in prealabil privind aspectele tehnice. Cea mai indicata metoda sa realizezi acest lucru este fie sa discuti cu specialistul care-ti dezvolta website-ul ori, daca te ocupi singur/a, sa ceri parerea furnizorului de servicii de hosting in mod direct. Nu este nevoie de un limbaj complicat sau tehnic, ci doar de o prezentare cuprinzatoare a ideii de afacere si a ceea ce vrei sa faca efectiv website-ul tau.

De asemenea, in egala masura, e bine sa ai in vedere timpul de raspuns al furnizorului si tipul de suport oferit. Este esential sa existe un suport 24/24, 7 din 7, care sa aiba si timp de raspuns rapid. Personal si 90% din clientii mei (cei carora le-am creat/refacut website-urile) lucram cu xservers.ro – au, dupa mine, cel mai bun raport cost/calitate si cel mai bun suport (atat comercial cat si tehnic) – raspund foarte repede, ofera detalii practice si solutii cu efect imediat.

In functie de informatiile de mai sus, vei alege un pachet de gazduire. Iti recomand sa testezi cel putin 3 furnizori. In cazul furnizorului xservers.ro pachetele de gazduire (cloud ssd hosting, nu servere virtuale dedicate) variaza de la 4,95 euro + TVA/luna (platile trimestriala, semestriala si anuala sunt mai avantajoase) pana la 10,95 euro + TVA/luna.

Verifica, de asemenea, toate componentele pachetelor disponibile precum spatiul fizic disponibil, limitele de memorie, tipul de panoul (cPanel cel mai frecvent) etc.

Certificatul SSL este obligatoriu (a transformat acel http in https, fara de care toate browserele te vor clasifica ca website cu pericol, ba chiar nu ti-l vor afisa) astfel ca, pentru inceput, il poti achizitiona pe cel standard (pentru 1 domeniu). Se achita pe un an si de fel costa aprox. 14 euro + TVA/an.

3. Website-ul

Pentru dezvoltarea website-ului sunt 2 variante de abordare: fie alegi sa-l dezvolti pe o tema premium ori fie apelezi la un specialist pentru a-l dezvolta de la 0. In acest ultim caz costurile pot depasi cu usurinta 3000 euro si presupune un proces indelung, pornind de la a crea o schita/structura, un design si tot asa. Este cea mai buna abordare pentru a-l avea unic in totalitate, cand este foarte complex, cand stii foarte bine cum vrei sa arate si ce vrei sa faca.

Cealalta varianta, de a-l crea/reface cu ajutorul unei teme premium, are dezavantajele sale in sensul ca website-ul nu va fi unic in totalitate, e nevoie sa stii CUM SA ALEGI o tema premium si ca e posibil sa te mai confrunti cu bug-uri. Insa este de departe cea mai eficienta din punct de vedere cost&timp si vine si aceasta cu multe avantaje. Mai mult, faciliteaza semnificativ procesul de vizualizare a design-ului si a functionalitatilor. Aceasta metoda poate costa pana in 600 euro, cu tema premium inclusa.

Iniante de treci mai departe iata aici felul in care e indicat sa alegi o tema premium Cum alegem o tema pentru website?.

De ce te poate costa chiar si pana in 600 euro (asta daca nu cumva alegi sa ti-l faci singur/a)? 

Desigur, depinde de complexitatea website-ului. Cu cat este mai mult de lucru (multe pagini, multe produse, multe alte functionalitati de instalat etc.) cu atat va creste costul. Totusi, aceasta modalitate iti aduce multe beneficii (presupunand ca alegi o tema buna – vezi mai sus) printre care:

  • Tema se achita o singura data (pana in 100 de dolari cu taxe de achizitie) si include TOATE actualizarile pe care le fac autorii pe termen nelimitat, astfel ca ai acces la toate noutatile incluse in tema aleasa, inclusiv demo-uri noi.
  • Cand achizitionezi o tema aceasta vine, de regula, cu cel putin 10 demo-uri (aranjamente/template-uri) – unele cu sute – din care sa alegi si sa folosesti unul. Oricand doresti, poti schimba demo-ul daca un altul se potriveste mai bine cu vizualul dorit. De asemenea, pe masura ce autorii publica demo-uri noi si afacerea ta se dezvolta, poti alege unul din acestea nou lansate (de regula au vizualuri mai adaptate tendintelor actuale).
  • Toate temele (cu precadere cele bune) vin cu o documentatie completa astfel incat sa o instalezi si s-o personalizezi pas cu pas fara sa fie nevoie de cunostinte de cod. Desigur, cu cat esti mai familiarizat cu acest tip de lucru, cu atat te vei misca mai bine si cu atat mai eficient vei fi in caz ca intampini dificultati. In cazul in care doresti sa inveti sa creezi website-uri in WordPress cu teme premium te pot ajuta cu acest curs Invata WordPress – Nivel Incepator.
  • Te ajuta sa-ti vizualizezi potentialul website – cum arata butoanele, cum se misca, cum se aliniza contentul, cat de repede se misca totul etc. scutind mult timp in procesul de gandire si alegere a unui design – vezi aici un demo pentru o afacere ce comercializeaza ciocolata.
  • TOTUL este complet personalizabil, de la culori, fonturi, pagini, meniuri etc. astfel ca ai la indemana toate elementele necesare ajustarii design-ului astfel incat sa fie exact cum iti doresti.
  • Temele premium vin cu toate modulele si functionalitatile de baza deja incluse (modul de traducere, pentru formularele de contact, integrare cu social media, Google Maps etc.) – in cazul magazinelor online, este inclusa platforma de e-commerce Woocommerce si unele extensii bonus.
  • Sunt in totalitate adaptabile (o caracteristica esentiala), integral optimizate pentru motoarele de cautare, cu UX design minunat, retina ready si GDPR ready.
  • Sunt deja realizate cu ideea de a se incarca rapid.
  • Vin cu suport gratuit din partea autorilor pana la 6 luni. Dupa 6 luni poti reinnoi serviciul de suport cu doar 50 de dolari pentru alte 6 luni.

Asa cum am mentionat, exista si dezavantaje daca nu esti familiarizat/a cu domeniul si poate parea complicat mai ales daca dai de situatii problematice (diverse bug-uri care pot fi solutionate fie prin implicarea personala, cautand in forumul pus la dispozitie de autorii temei ori contactand serviciul de suport).

Totusi, respectand cu atentie documentatia, pastrand design-ul ales din demo-ul instalat (perechile de fonturi, pozitionarea imaginilor si elementelor de design, fundalurile, orientarea meniului, structura footer-ului etc.) si doar inlocuind imaginile (care sunt editate in dimensiunile corecte si redenumite in scop de SEO, in prealabil) si textul cu cele specifice brandului tau, atunci vei avea un website atragator vizual, complet functional si unic prin contentul orginal, user friendly, care sa-ti reprezinte complet brandul/afacerea.

Tine cont ca echipele care au dezvoltat aceste teme sunt formate din persoane cu experienta extinsa in web dev, cunosc in detaliu toate principiile de baza si se adapteaza permanent realitatii digitale actuale, astfel ca e bine, daca alegi o tema premium, sa-i folosesti varianta originala cat mai mult. Spre exemplu website-ul meu este creat (de mine) in baza acestei tema Magnetique — Coaching Online Courses.

Vezi aici 35 de Teme (premium) pentru website-ul tau pe WordPress.

Asadar, pe langa domeniu, serviciul de hosting, certificatul SSL si tema premium, daca nu-ti faci singur/a website-ul, e nevoie sa apelezi la cineva care stie sa puna toate acestea la un loc si aici va fi si diferenta de cost. Un dezvoltator profesionist si eficient poate cere intre 50 euro si pana la 100 euro/h si sa poata dezvolta un website de prezentare relativ simplu precum este acesta mlconsult.ro, asistandu-te cu achizitia tutor celor de mai sus, avand textul complet deja pregatit, intre 5 si 10 h (depinzand de rapiditatea abilitatilor).

4. Modulele necesare

Pe langa modulele (plugin-uri) cu care o tema vine (si pe care trebuie sa le instalezi ca totul sa functioneze corect) va mai fi nevoie sa instalezi altele necesare precum:

  • cel care-ti publica pop-ul pentru aducerea la cunostinta a politicii de cookie,
  • cel pentru realizarea SEO on-page (Yoast este cel mai bun de pana acum),
  • unul pentru extra securitate si anti-spam cum ar fi Wordfence,
  • cel pentru inregistrare si afisare analitice prin Google Analytics precum HT Easy GA4 ,
  • cel pentru crearea si rularea campaniilor de e-mail marcheting (newsletter) – Mailchimp,
  • cel pentru cresterea rapiditatii de incarcare si cache – WP Fastest Cache.

Toate sunt gratuite insa au si versiunea PRO (cu plata) care ofera mai multe avantaje daca este nevoie de acestea. Eu personal folosesc momentan doar versiunile gratuite.

Desigur mai pot fi si alte module care sa ofere alte functionalitati insa asta depinde strict de fiecare website in parte.

5. Textele (copywriting-ul) si imaginile

Cel mai bine este sa ai continut original si relevant, fara elemente de umplutura, fara deturnari, fara click-bait-uri, fara portiuni care pot plictisi. Cu cat este mai concis si adaptat domeniului de activitate cu atat este mai bine vazut si mai usor de retinut.

Totusi, e bine sa tii cont de TOATE specificatiile de SEO on-page precum fiecare pagina sa aiba macar 300 de cuvinte, subtiluri, interlinkuri etc. Daca doresti sa-ti creezi singur/a textele (poate dura mai mult decat te astepti daca nu esti obisnuit/a cu genul acesta de lucru) documenteaza-te despre SEO on-page inainte.

Daca doresti sa apelezi la un specialist, asigura-te ca este unul profesionist (cere-i referinte), nu plati complet in avans si verifica atent inainte de a oferi feedback-ul final. Multi copiaza din alte parti sau folosesc fragmente intregi nereintepretate.

Pretul difera desigur in functie de domeniu, de lungime si de tonul dorit. Poate fi intre 100 lei si 700 lei pe pagina A4 (MS Office Word, font Times New Roman, 12pt.) din cunostintele personale de pana acum. Ca referinta, o foaie A4 poate contine textul minimal pentru 2 pagini web.

Imaginile, in cazul in care nu le ai pe ale tale inca (este indicat si ideal sa le folosesti pe cele cu brandul tau) te poti folosi de bancile de imagini cu licenta de comercializare gratuita precum freepik.com, pexels.com, pixabay.com etc.

In concluzie, un website de prezentare te poate costa intre 600 euro si 800 euro cu toate cele necesare (mentionate mai sus) incluse pentru a functiona complet si, in conditii optime, poate fi realizat in maximum 3 saptamani.

Sper sa-ti fie utile cele de mai sus.

Poti lua legatura cu mine prin e-mail (contact@denisamigit.ro) daca ai intrebari, sugestii sau doresti sa colaboram.

Foto credit freepik.com

Daca doresti sa afli si despre alte produse, cursuri sau materiale gratuite pe care le public aici, te poti abona la Newsletter-ul meu. In felul acesta te voi tine la curent.

Distribuie
Cosul Tau
Cos de Cumparaturi Cosul Tau e Gol