, ,

8 Combinatii de culori de toamna pentru brandul tau si web design

Cand oamenii cumpara ceva 93% din ei se uita la aspectul vizual, 6% la textura si doar 1% decid sa cumpere in functie de miros/sunet.

80% din consumatori in general cred ca recognoscibilitatea unui brand este determinata in principal de culoare si 52% din vizitatorii unui magazin nu s-au intors in acesta din cauza esteticii acestuia.

Cercetarile arata ca ne facem o impresie despre un loc sau un produs, la nivel de subconstient, intr-un interval de timp de 90 de secunde. Aceste evaluari, in proportie de 62% si 90%, sunt realizate doar in baza culorilor vizualizate.

Culorile, fie ca realizam sau nu, ne influenteaza in mare masura, atat la nivel emotional, cat si in privinta actiunilor pe care decidem sa le intretinem. O reclama colorata este citita de 42% mai multe ori decat una in alb si negru. Culorile ne ajuta sa percepem mai bine, sa invatam mai usor si sa citim mai eficient.

Intelegerea psihologiei culorii poate fi un avantaj determinant in consolidarea brandului, poate incuraja semnificativ vanzarile si poate ghida vizitatorii catre anumite pagini sau actiuni in website-ul tau.

Alegerea culorilor si potrivirea acestora cu personalitatea generala si mesajul brandului, cu specificul website-ului si continutul acestuia poate fi o sarcina complicata avand in vedere ca sunt in jur de 16 milioane de culori din care sa alegi. Insa, afland si invatand despre teoria culorii in web design (am dezvoltat un curs dedicat pe care il gasesti aici Culorile in Web Design – Teoria Culorii si cum sa Folosesti Culorile in Crearea unui Website) poti avea o abordare sistematica si optimizata cand vine vorba de luarea deciziilor cromatice.

Terminologia culorilor in web design

Roata de culori (color wheel)

Culorile sunt prezentate in mod traditional intr-o roata de culori, iar din aceasta roata putem separa culorile in 3 grupuri principale: primare, secundare si terte. Cele trei culori primare sunt rosu, albastru si galben. Aceste culori sunt culorile de baza care alcatuiesc toate celelalte culori de pe roata de culori.

Culorile primare RYB (Red Yellow Blue) au devenit fundamentul teoriilor culorii in secolul al XVIII-lea. Aceste teorii au fost imbunatatite de investigatiile din secolul al XVIII-lea ale unei varietati de efecte de culoare pur psihologice, in special contrastul dintre nuante „complementare” sau opuse, care sunt produse de imaginile ulterioare de culoare si in umbrele contrastante in lumina colorata. Aceste idei si multe observatii personale ale culorilor au fost rezumate in doua documente fondatoare in teoria culorilor: Teoria culorilor (1810) a poetului german Johann Wolfgang von Goethe si Legea contrastului simultan al culorilor (1839) a chimistului industrial francez Michel Eugène Chevreul. Charles Hayter a publicat A New Practical Treatise on the Three Primitive Colors Assumed as a Perfect System of Rudimentary Information (Londra 1826), in care a descris modul in care toate culorile ar putea fi obtinute din doar 3.

Goethe - Roata culorilor
Goethe – Roata culorilor

Psihologia rosului

Culoarea rosie poate creste ritmul cardiac al unei persoane si o poate face sa respire mai repede. Rosul este asociat cu pofta, entuziasmul, dragostea, energia si miscarea. Are, de asemenea, unele asocieri potential negative, inclusiv razboi, violenta, foc, furie si pericol.

Cand sa folosesti rosu

Foloseste rosu in calitate de culoare de accent pentru a atrage atentia asupra ceva sau pentru a crea entuziasm. Rosul poate fi bun pentru domeniile ce se ocupa cu mancarea, moda, divertismentul, sportul, marketing-ul, publicitatea, serviciile de urgenta si ingrijirea medicala.

Cand sa eviti rosul

Prea multa emotie, totusi, poate avea efecte negative. In general, rosul nu este potrivit pentru bunurile de lux, continutul legat de natura sau servicii web/servicii profesionale.

Psihologia galbenului

Galbenul este cea mai stralucitoare culoare. Este asociata cu fericire, bucurie, optimism, tinerete si competenta. Galbenul poate fi, de asemenea, asociat si cu lasitatea, inselaciunea si ieftinitatea.

Cand sa folosesti galbenul

Foloseste galbenul stralucitor (cu moderatie) pentru a energiza oamenii sau pentru a crea un sentiment de fericire. Utilizeaza un galben mai pal si deschis pentru a induce o senzatie de beatitudine calma. Aceasta culoare poate fi ideala pentru a atrage atentia asupra textului si butoanelor indemnului de actiune (CTA-ul).

Cand sa eviti galbenul

Galbenul poate deveni coplesitor destul de usor. Poate incorda ochii si poate genera senzatia de ieftin sau chiar spam.

Psihologia albastrului

Albastrul este asociat cu masculinitatea, competenta, calitatea, calmul, fiabilitatea, statornicia, intelepciunea, loialitatea, puterea, productivitatea, increderea si securitatea. Albastrul stralucitor poate fi, de asemenea, revigorant si energizant.

Cand sa folosesti albastru

Albastrul este adesea folosit de marile corporatii si banci deoarece este neinvaziv si asociat cu fiabilitatea. Este bun pentru arii de activitate legate de ingrijirea sanatatii, stomatologie, high-tech, medical, stiinta, guvern, juridic si utilitati.

Cand sa eviti albastrul

Folosirea anumitor nuante de albastru (la capatul mai intunecat al spectrului) sau utilizarea prea mult a culorii poate da senzatia de nepasare si rece. Totodata, albastrul poate reduce pofta de mancare, astfel ca nu este recomandat in asocierile cu domeniile alimentare.

Relatiile intre culori

Teoria culorilor este stiinta din spatele interactiunii acestora pe roata culorilor, ce functioneaza bine impreuna intr-un design. Exista 3 structuri acceptate in mod obisnuit pentru o schema de culori si acestea sunt: culorile triadice, complementare si analogice.

Blog-8-Combinatii-de-Culori-de-Toamna-Relatii-culori-denisamigit.ro

Culorile tridice sunt acelea 3 alese si pozitionate pe roata culorilor in puncte la distante egale una fata de cealalta (care se afla in varfurile unui triunghi echilateral desenat in roata culorilor).

Culorile complementare sunt culori care se completeaza bine una cu cealalta si sunt situate in pozitii opuse una fata de cealalta pe roata culorilor. Acestea sunt culori precum albastru si portocaliu, violet si galben sau rosu si verde.

Culorile analoge sunt cele aflate una langa cealalta pe roata de culori, asa ca de obicei se potrivesc bine si ofera putin contrast atunci cand sunt utilizate impreuna.

Exista, de asemenea, si combinatia monocromatica, constand din diferite nuante, tonuri si saturatii ale aceleiasi culori.

Poti face selectii mai nuantate pe roata de culori tinand cont de complementare, contrast si vitalitate.

Complementarea este modul in care vedem culorile interactionand cu alte culori. Cand potrivesti culorile de la capetele opuse ale rotii de culori, vei obtine un efect atragator, intrucat acestea ofera echilibru vizual si o culoare o imbunatateste pe cealalta.

Contrastul concentreaza atentia vizitatorilor prin impartirea clara a elementelor din pagina, fie sustinand lizibilitatea textului, fie atragand atentia catre o anumita zona a paginii.

Vibratia poate influenta raspunsul emotional al vizitatorilor. Culorile mai luminoase te pot face sa te simti mai energic, iar nuantele mai inchise te pot relaxa si te pot ajuta sa te concentrezi mai mult pe continut.

Grupuri de culori bazate pe emotii

Exista 3 grupuri de culori care sunt asociate cu emotiile: cald, rece si neutru.

Culori calde

Culorile calde pot avea un efect energetic asupra vizitatorului, dar atunci cand sunt folosite singure tind sa suprastimuleze. Este o idee buna sa le amestecati cu culori reci si neutre pentru echilibru.

  • Rosu – activ, emotional, pasional, putere, dragoste, intensitate
  • Roz – dulce, romantic, jucaus, cald, plin de compasiune, moale
  • Portocaliu – cald, entuziast, succes, determinare, prietenos
  • Galben – tineresc, plin de viata, energic, proaspat, optimist

Culori reci

Acestea au un efect calmant asupra privitorului motiv pentru care sunt culorile cele folosite in website-uri. Totusi, daca sunt suprautilizate, pot induce si o senzatie rece sau impersonala.

  • Verde – proaspat, calm, relaxat, de incredere, pasnic, plin de speranta, vindecator
  • Albastru – confort, claritate, calm, incredere, integritate, loialitate, fiabilitate
  • Purpuriu — farmec, putere, nostalgic, lux, ambitie, spiritual

Culori neutre

Culorile neutre se amesteca foarte bine cu cele calde sau reci. Sunt adesea folosite pentru a reduce tonul culorilor primare si pentru a oferi echilibru in designul web.

  • Gri — respect, intelepciune, rabdare, modern, longevitate, inteligent
  • Negru – puternic, indraznet, serios, elegant, luxos, dramatic, formal
  • Maro – prietenii, pamant, casa, in aer liber, credibilitate, simplitate, rezistenta

Sisteme de culoare: RGB, CMYK si HEX

Cele 3 sisteme de culoare standard sunt RGB (Rosu, Verde, Albastru), CMYK (Cyan, Magenta, Galben, Negru) si HEX.

Sistemul de culori RGB se bazeaza pe lumina. Toate culorile din acest sistem sunt o combinatie de rosu, verde si albastru. Fiecare valoare este reprezentata de un numar de la 0 (negru) la 255 (alb) – valoarea maxima a tuturor luminilor colorate de baza produce lumina alba, iar culoarea zero (sau lumina zero) este negru sau intuneric.

CMYK este utilizat in designul de imprimare (tipar). Acestea sunt, de asemenea, cartusele standard pentru majoritatea imprimantelor color. Spre deosebire de RGB, valoarea zero a tuturor culorilor din sistemul CMYK (0,0,0,0) va produce alb, in ​​timp ce valoarea maxima (100,100,100,100) va fi neagra. Cu toate acestea, negrul standard utilizat in imprimare este definit ca (0, 0, 0, 100).

Culoare primara

Culoarea primara ajuta publicul tinta sa identifice rapid marca/brand-ul. Aceasta este de obicei incorporata in logo-urile, grafica si elemntele grafice de publicitate.

E recomandat sa utilizezi maximum 2 culori primare. In caz contrar, identitatea marcii capata un vizual aglomerat si o face greu de remarcat (si retinut).

Culoare secundara (accent / culori complementare)

Poti folosi o culoare secundara alaturi de cea primara. Culoarea secundara este de obicei folosita ca element cromatic de accent, deci nu va umbri culoarea primara.

Culorile primare si secundare complementare sunt o modalitate eficienta de a atrage atentia asupra imaginilor.

Culoare neutra

Pentru fundaluri, meniuri principale sau footer-e si echilibrare vizuala e bine de utilizat o culoare neutra, gri deschis sau crem deschis.

Culoare inchisa

Pentru text este o idee buna sa utilizezi un gri inchis sau alta culoare inchisa in loc de negru, care are tendinta sa ingreuneze si sa distraga atentia. Aceeasi culoare folosita in texte poate fi utilizata si pentru chenare, divizoare sau elemente de design de contur.

O schema de culori bine selectata va ajuta sa obtii un design echilibrat. Culorile care functioneaza bine impreuna creeaza armonie si contribuie la o experienta de utilizator (UX) placuta.

Cu toate acestea, culorile in conflict pot genera impresii negative, cu sentimente de confuzie si dizarmonie rezonand din design. Acesta este motivul pentru care este esential sa-ti dezvolti capacitatea de a crea scheme de culori eficiente, care sa nu-ti descurajeze vizitatorii.

8 combinatii de culori de toamna pentru brandul tau si web design

Iata 8 combinatii de culori de toamna pentru brandul tau si web design

Trend-uri ale Culorilor in Web Design 

Culoarea Pantone a anului (2023) PANTONE 18-1750 Viva Magenta

PANTONE 18-1750 Viva Magenta se amesteca cu o varietate de nuante intr-o serie de patru palete, disponibile designerilor ca inspiratie pentru a le incorpora in design prin intermediul platformei digitale de culoare Pantone Connect.

Alaturi de Viva Magenta, Pantone a lansat si o paleta de culori complementara. In aceasta paleta sunt mai multe tonuri neutre care permit Viva Magenta sa straluceasca si sa nu fie coplesitoare in acelasi timp.

Pantone Culoarea anului 2023 Viva Magenta si culori complementare

Vezi mai multe aici.

Culori indraznete, atragatoare

Unele dintre cele mai recente tendinte de culoare pentru design web in 2023 includ culori si nuante indraznete, cum ar fi violet, fucsia, rosu, galben si albastru, care ofera o senzatie moderna si energica.

Metalicele si argintiile cromate adauga o nota de farmec

Metalics aduc o nota de glamour si lux oricarui design web, fara ca acesta sa devina prea coplesitor. Ia in considerare si incorporarea tonurilor de aur, argint, cupru si bronz mai subtile.

Nuante moi, subestimate sau… Millennial Kitsch

Nuantele pale si subestimate – precum levantica, rozul pal, menta si fardul de obraz – sunt denumite Millennial Kitsch.

Aceasta paleta de culori este o modalitate excelenta de a aduce un sentiment de lux si feminitate site-ului, oferind in acelasi timp un aspect proaspat si modern. Spre deosebire de culorile mai vibrante, ele emana o atmosfera aerisita, linistitoare, perfecta pentru site-urile ce vor sa se concentreze pe oferirea unei experiente digitale placute.

Nuante calde mediteraneene

Alaturi de verdele si albastrul ce sunt considerate a fi de inspiratie mediteraneana, se afla o gama completa de tonuri calde care includ teracota, rosu inchis, portocaliu si tonuri de lut si ceramica. Sunt culori calmante, cu nuante pale care incurajeaza linistea interioara.

Scheme moderne de culori monocrome

Schemele de culori monocrome pot fi foarte benefice website-ului tau insa e nevoie de o armonizare atenta pentru a nu coplesi si a nu suscita asocierile nepotrivite. Tipul acesta de paleta de culori foloseste un amestec de negru, alb si gri pentru a crea un aspect clasic si modern.

Neutre si pasteluri inspirate de natura

Utilizarea culorilor deschise, neutre, inspirate din natura comporta ceva linistitor si sunt foarte usor de utilizat in web design.

Intelegerea teoriei culorilor si aplicarea sistematica a cunostintelor privind utilizarea cromaticii iti pot oferi un avantaj considerabil, atat in web design, creatia grafica a materialelor de branding cat si in actiunile de marketing si promovare.

Sper sa te fi inspirat.

Surse utilizate:

Foto credit freepik.com

Daca doresti sa citesti si alte materiale pe care le scriu si le public aici, te poti abona la Newsletter-ul meu. In felul acesta te voi tine la curent.

Distribuie
Cosul Tau
Cos de Cumparaturi Cosul Tau e Gol